Praktyczne techniki przygotowania oraz prowadzenia prezentacji

Tytuł: Praktyczne techniki przygotowania oraz prowadzenia prezentacji
Kod: Soft-practices-prezentacje
Kategoria: Kompetencje miękkie
Forma: 30% wykłady / 70% warsztaty
Czas trwania: opcja online: 3x6h lub opcja stacjonarna: 2x8h
Odbiorcy: testerzy, management, hr, admini, architekci, developerzy, analitycy, DevOps
Zapisy: Indywidualne zamówienie i dopasowanie dla grupy.
Logistyka: W siedzibie klienta lub w innym dowolnym miejscu.

Warsztat przeznaczony jest dla odbiorców pracujących na stanowiskach technicznych, którzy chcą zacząć prowadzić wystąpienia lub sformalizować to co robią intuicyjnie aby na tej bazie ulepszyć swój warsztat.

W trakcie warsztatów każdy z uczestników będzie pracował nad fragmentem własnej prezentacji, którą planuje zrealizować w przyszłości.

Podczas szkolenia nikt nie stanie się Krzysztofem Ibiszem ale być może spojrzy inaczej na to co do tej pory robi lub odważy się aby wystąpić po raz pierwszy. Projektując treść i formę własnej prezentacji każdy uczestnik postawi się w roli odbiorców treści i zastanowi się nad: pytaniami z jakimi przychodzą odbiorcy, ich nastawieniem i bazowymi założeniami oraz powodem dla jakiego uczestniczą w prezentacji. 

W zależności od potrzeb grupy szkolenie możemy sprofilować pod kątem:
  • prowadzenia szkoleń wewnętrznych/zewnętrznych
  • przedstawiania swoich pomysłów lub komunikowania decyzji technicznych zespołowi
  • prowadzenia prezentacji konferencjach
  • przedstawiania rozwiązań technicznych osobom nietechnicznym (zarząd, klient)

Pierwszego dnia pracujemy nad szkieletem prezentacji wychodząc od celu i pytań na jakiego odpowiada prezentacja. Następnie nadajmy strukturę osi narracyjnej wg. wybranego wzorca i wchodzimy w konkretną retorykę.

Drugiego dnia pracujemy nad wystąpieniem, poczynając od zarządzania stresem, przez wciągającą formę po radzenie sobie z trudnymi uczestnikami.

Wyróżniki szkolenia

  • Szkolenie w formie przyswajalnej dla odbiorców technicznych, tj. zorientowane na: wzorce, procedury, modele
  • Ćwiczenia polegające na pracy nad własną prezentacją
  • Odkrywanie własnego stylu

Program Szkolenia

Program jest ramą w jakiej możemy się poruszać merytorycznie - program dla konkretnego szkolenia dedykowanego ustalamy z grupą na podstawie analizy przed-szkoleniowej.

  1. Przygotowanie wystąpienia
    1. Cel strategiczny prezentacji
    2. Z jakim pytaniem przychodzą odbiorcy
      1. Jak? Co? Dlaczego tak? Po co? Kiedy?
    3. Plan prezentacji - wybrane podejścia do budowania intrygującej narracji
      1. Triada
      2. Łuk narracyjny
      3. Dialog poprzez stawianie pytań, które potencjalnie mogą zadać uczestnicy
      4. Planowanie od celu
      5. Archetypy historii obecne w kulturze
    4. Treść prezentacji - jak trafić do jak największej ilość uczestników
      1. Nawyki kognitywne - metaprogramy jakimi posługują się ludzie w budowaniu modeli rzeczywistości
        1. Motywowanie: reaktywne/proaktywne, od problemu/na cel
        2. Przekonywanie - ogół/szczegół, różnice/podobieństwa, możliwości/konieczności
        3. Sprawdzanie - wewnętrzne/zewnętrzne, ja/inni
      2. Modele czasu jakimi posługują się ludzie w planowaniu i podejmowaniu decyzji
      3. Rola poszczególnych zmysłów w tworzeniu modelu przekazu
      4. Uczenie ludzi dorosłych
        1. Cykl Kolba
        2. Taksonomia Blooma
        3. Model rozwoju kompetencji Dreyfus
    5. Forma prezentacji
      1. Błędy i wzorce wizualizacji
      2. Co zamiast slajdów
    6. Rola materiałów
      1. Zwiastun
      2. Wzmacniacz
      3. Puenta
      4. Kamień milowy w historii dla prelegenta
  2. Przed wystąpieniem
    1. Stan wewnętrzny prelegenta - klucz do sukcesu
      1. Radzenie sobie z tremą i stresem
        1. Główne źródło stresu: zawyżone poczucie własnej wartości i ważności
        2. Metafora społeczna - technika równoważenia poczucia wartości i ważności
      2. Mindfulness
        1. Uptime i downtime - różnice trybów działania umysłu i techniki przełączania
        2. Ćwiczenia do praktykowania przed prezentacją
      3. Psychosomatyka
        1. Przepona, uda, szczęka i mostek jak anatomiczne znaczniki i przełączniki stresu
        2. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie głębokie
    2. Rozgrzanie aparatu mowy
    3. Logistyka - drobne różnice, które robią różnię
      1. Ustawienie sprzętu tak aby nie tworzyć granic
  3. Prowadzenie wystąpienia
    1. Przyciągające rozpoczęcie
    2. Role jakie może grać i jak je dynamicznie zmieniać
      1. Dyrektor, profesor, ewangelizator, luzak
    3. Zarządzanie miejscem na scenie
    4. Radzenie sobie z trudnym odbiorcą
      1. Zrozumieć pozytywną intencję trola
      2. Elementy "porozumienia bez przemocy"
      3. Rodzaje trudnych odbiorców i sposoby ich obsługi
      4. Wytrychy stosowane przez troli
    5. Kontakt z odbiorcami
      1. Skracanie dystansu
      2. Aktywizacja
      3. Pozyskiwanie sojuszników
    6. Podstawy retoryki
  4. Po wystąpieniu
    1. Feedback
    2. Samodoskonalenie


Pobierz program w formacie PDF

Trenerzy

Poznaj ekspertów, którzy mogą poprowadzić Twoje szkolenie.

Materiały związane ze szkoleniem

Idea renesansowej pracowni - Bottegi zakłada nieustanną pracę jej członków i dzielenie się jej wynikami.

Zamów szkolenie

Imię i nazwisko:
Firma:
E-mail:
Nr tel:
Temat:
Wiadomość:

Jeżeli preferujesz osobisty kontakt to zawsze możesz zadzwonić.

Iwona Sobótka

Koordynatorka szkoleń


Twoje dane osobowe przetwarzamy, aby udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie. Administratorem Twoich danych osobowych jest Bottega It Minds Sławomir Sobótka. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.