Asertywność w pracy programistki/programisty

Tytuł: Asertywność w pracy programistki/programisty
Kod: Soft-practices-asert
Kategoria: Kompetencje miękkie
Forma:
Czas trwania: 2 dni
Odbiorcy: liderzy zespołów, Product Owners, kierownicy projektów, DevOps, management, testerzy, Scrum Masters, developerzy, analitycy, architekci, liderzy techniczni
Zapisy: Indywidualne zamówienie i dopasowanie dla grupy.
Logistyka: W siedzibie klienta lub w innym dowolnym miejscu.

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”, nie jest to również wyłącznie zbiór narzędzi komunikacyjnych.

Asertywność to też postawa, to sposób myślenia o sobie i innych, który pozwala budować i utrzymywać satysfakcjonujące relacje z ludźmi w zespole. Jest niezbędna, by komunikować się w sposób celowy, zrozumiały i niekonfliktowy. Bycie asertywnym nie oznacza, jak niektórzy sobie wyobrażają, bycia apodyktycznym i agresywnym, asertywność to prostolinijność, otwartość i szczerość. Oznacza, że masz dobre relacje z ludźmi, potrafisz swobodnie wyrażać swoje potrzeby, bierzesz odpowiedzialność za swoje uczucia i w razie potrzeby stajesz w obronie siebie. W sytuacjach konfliktowych starasz się, tam gdzie to możliwe, osiągnąć wynik „wygrany-wygrany”, w którym potrzeby wszystkich stron zostaną w pełni zauważone.

Od programistów oczekujemy otwarości w komunikacji, szczerych i konkretnych informacji o trudnościach, problemach i błędach, chcemy, by otwarcie dzielili się swoimi rekomendacjami i zaleceniami, aby dążyć do najlepszych rozwiązań, potrzebujemy, by nie ulegali naciskom biznesu, reagowali ze spokojem na informację zwrotną, by komunikowali się ze sobą, liderem, binzesem bez agresji i z szacunkiem, by budowali dobre relacje z innymi i docelowo tworzyli efektywne zespoły. Nie będą w stanie tego osiągnąć bez asertywności.

Co zyskuje organizacja mając asertywnych pracowników?
  • szczera i otwarta komunikacja
  • większa umiejętność budowania pełnych szacunku, profesjonalnych relacji
  • otwartość na różne opinie i przekonania
  • łatwiejsze określenie pilności zadań
  • jasne komunikowanie o problemach
  • wyrażanie i udzielanie informacji zwrotnej
  • wyrażanie i argumentowanie swoich przekonań i oczekiwań
  • w dłuższej perspektywie obniżenie poziomu stresu i frustracji
  • unikanie przeładowania zadaniami
  • normowanie zachowań uległych i dominujących w zespole
Co zyskasz uczestnicząc w szkoleniu?
  • rozwiniesz swoje kompetencje społeczne
  • nauczysz się kształtować postawę asertywną
  • nauczysz się pracować z własnymi przekonaniami
  • zdobędziesz umiejętność skutecznego odmawiania i stawiania granic
  • będziesz potrafił/ła wyrażać prośby i oczekiwania
  • nauczysz się wyrażać uczucia pozytywne i negatywne
  • będziesz wiedzieć jak zareagować, gdy zostaniesz skrytykowany/na
  • rozwiniesz umiejętność budowania satysfakcjonujących relacji z ludźmi, uwzględniających potrzeby Twoje i innych

Wyróżniki szkolenia

  • Umiejętności miękkie w kontekście realnej pracy w IT
  • Realne sytuacje
  • Techniki oparte o rzetelną wiedzę naukową

Program Szkolenia

Program jest ramą w jakiej możemy się poruszać merytorycznie - program dla konkretnego szkolenia dedykowanego ustalamy z grupą na podstawie analizy przed-szkoleniowej.

  1. Kształtowanie asertywnej postawy
    1. Co to znaczy być asertywnym i w jakich sytuacjach asertywność przejawia się w pracy programisty/programistki
    2. Typy zachowań nieasertywnych i ich rozpoznawanie u siebie i innych
    3. Auto-diagnoza asertywności – wyodrębnienie obszarów do rozwoju
    4. Monolog wewnętrzny i jego znaczenie dla kształtowania asertywnej postawy
    5. Diagnoza przekonań dysfunkcyjnych, czyli pozbywamy się barier asertywności
    6. Budowanie przekonań wspierających asertywne zachowania
    7. Racjonalna Terapia Zachowań – czyli praca z przekonaniami krok po kroku
  2. Narzędzia i techniki asertywnej komunikacji
    1. Budowanie porozumienia z ludźmi: aktywne słuchanie i zadawanie pytań
    2. Asertywna konfrontacja poglądów
    3. Reagowanie na różne rodzaje krytyki
    4. Asertywne reagowanie na agresję
    5. Wyrażanie negatywnych uczuć
    6. Wyrażanie próśb i oczekiwań
    7. Asertywna odmowa – dbanie o swoje potrzeby i interesy


Pobierz program w formacie PDF

Trenerzy

Poznaj ekspertów, którzy mogą poprowadzić Twoje szkolenie.

Materiały związane ze szkoleniem

Idea renesansowej pracowni - Bottegi zakłada nieustanną pracę jej członków i dzielenie się jej wynikami.

Zamów szkolenie

Imię i nazwisko:
Firma:
E-mail:
Nr tel:
Temat:
Wiadomość:

Jeżeli preferujesz osobisty kontakt to zawsze możesz zadzwonić.

Iwona Sobótka

Koordynatorka szkoleń


Twoje dane osobowe przetwarzamy, aby udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie. Administratorem Twoich danych osobowych jest Bottega It Minds Sławomir Sobótka. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.